Followers

Monday, August 29, 2011

Selamat Hari Raya Aidilfitri

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

Selamat Hari Raya Aidilfitri buat keluarga tercinta, sahabat2 seperjuangan, blogger2 serta semua muslimin dan muslimat di seluruh dunia..


Maaf atas segala dosa selama ini dan semoga Syawal kali ini memberi seribu makna dan berkat dari-Nya..amin..
Maaf zahir dan Batin ya..

Berhati2 di jalan raya..Ingatlah org yg tersyg..
Jemputlah datang ke rumah yerk.. (^_^)


Thursday, August 18, 2011

Makanan Penentu Mustajabnya Doa

Makanan memberi kesan kepada sikap, tabiat, tingkah laku, pemikiran, minda, kesihatan, kecantikan, saiz dan sebagainya.

Islam meminta supaya manusia memakan sesuatu yang halal lagi baik (rujuk al-Baqarah ayat 57, al A'raf ayat 160 dan Taha ayat 81).

Sebagai contoh, firman Allah SWT yang bermaksud: Wahai manusia makanlah daripada apa yang Kami berikan di muka bumi ini yang halal lagi bermutu dan jangan sekali-kali kamu mengikut jejak langkah syaitan kerana syaitan itu musuh yang nyata (al-Baqarah: 168).

Allah SWT berfirman dalam ayat lain yang bermaksud: Hai orang-orang yang beriman, makanlah di antara rezeki yang baik-baik yang Kami berikan kepadamu dan bersyukurlah kepada Allah, jika benar-benar hanya kepada-Nya kamu beriman (al-Baqarah: 172).

Dalam surah al Maidah ayat 88 Allah SWT menegaskan bahawa pengambilan makanan dan minuman yang baik adalah tanda keimanan seseorang.

Terdapat juga beberapa hadis yang menjelaskan kelebihan memakan makanan yang halal antaranya sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Daging yang tumbuh daripada hasil yang haram maka nerakalah yang layak baginya (riwayat Tabrani)."

Dalam hadis lain, sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Baguskanlah pemakanan kamu nescaya Allah akan perkenan permintaan kamu (riwayat Tabrani)."

Islam telah memberi panduan mengenai makanan yang halal dan haram. Rasulullah SAW bersabda di dalam suatu hadis yang bermaksud: Perkara halal itu jelas dan perkara haram itu jelas, tetapi di antara dua perkara ini ialah perkara-perkara yang syubhat (ragu-ragu). Oleh sebab itu, sesiapa yang meninggalkan perkara-perkara syubhat, telah membersihkan dirinya pada agama dan kemuliaannya. (riwayat Imam al-Bukhari)

Artikel Dari : MyAdha

4 perkara dianjur dalam Ramadhan

Nabi SAW berkhutbah di akhir Syaaban. Dalam khutbahnya itu, Baginda menyebut beberapa perkara tentang kedatangan Ramadhan-tibanya bulan mulia yang diberkati, adanya malam qadar yang lebih baik dari seribu bulan, berpuasa di siangnya itu fardhu, mendirikan malamnya itu sunat dan kelebihan-kelebihan lain yang ada dalam bulan Ramadhan.
Di akhir khutbah itu, Nabi SAW bersabda, maksudnya: ‘Perbanyakkanlah di bulan itu 4 perkara; 2 perkara menyebabkan Tuhan kamu redha kepadamu dan 2 perkara yang kamu tidak dapat lari darinya. 2 perkara yang menyebabkan Tuhan kamu redha kepadamu ialah syahadah Tiada Tuhan melainkan Allah dan kamu meminta ampun kepada Allah. 2 perkara yang kamu tidak dapat lari darinya ialah kamu minta syurga dari Allah dan kamu minta perlindungan dengan Allah dari api neraka…

Saturday, August 13, 2011

Alasan yang Biasa Kita Dengar

Pernah nasihat dan tegur kawan-kawan anda yang tidak menutup aurat? Jom kita tengok apakah alasan yang selalu digunakan wanita yang enggan menutup aurat apabila ditegur kesalahan mereka itu. Dan apa jawapan yang mungkin sesuai untuk mereka.

1. Semua yang tutup aurat, kompom masuk syurga ke?
-Yang pasti, tak tutup aurat, kompom masuk neraka.


2. Tudung labuh pun macam baik sangat. Buat dosa jugak. Mengumpat orang.
-Bila Iblis tak mahu ikut perintah Allah untuk bersujud kepada Adam, dia menyalahkan perintah Allah itu. "Apahal pulak aku kena sujud, aku lebih baik dan mulia". Samalah dengan tudung. Tudung pula yang disalahkan, " pakai tudung tak mestinya baik..bla...bla...bla..."

 
3. Macamlah kau bagus sangat nak tegur aku. Kau dulu lagi jahat.
-Tidak tersabit larangan dari Nabi untuk seseorang yang bahkan baru masuk Islam untuk pergi berdakwah kepada kaumnya. Maksudnya, dakwah itu tuntutan. Selagi kau Islam, dakwah tu wajib walaupun kau sendiri tak berapa betul. Sekurang-kurang dia insaf dan bertaubat sekarang.

 
4. Walau kami pakai seksi tapi hati kami baik.
-Adakah kau mendakwa diri kau mempunyai hati yang suci, iman yang tinggi dan kononnya ia sudah cukup menjamin maruah diri kau tanpa perlu menutup aurat?

 
5. Pakai jarang ke ketat ke, itu hak kami. Kalau tak suka jangan tengok.
-Adakah kau berani menjamin bahawa semua lelaki ajnabi mempunyai hati suci dan iman yang tinggi untuk menahan godaan syaitan serta nafsu yang membuak-buak?

 
6. Kami rasa apa yang kami pakai tak seksi. Terpulang kepada individu yang memandang kami.
-Seksi atau tidak, kau tetap berdosa walaupun hanya menayang sehelai rambut kau. 

 
7. Walau kami tak bertudung, kami tetap sembahyang dan puasa. 
-Apakah ibadat kau diterima? Kau yakin cuma dengan berpuasa sudah cukup untuk menjamin kau masuk syurga?

 
8. Sukahati kamilah nak pakai macam ni. Kami tak susahkan hidup orang lain.
-Kau sebenarnya dah susahkan bapa, abang, adik, suami serta orang lain dengan menarik mereka ke neraka bersama kau disebabkan mereka tidak menegur dan gagal mendidik kau.

 
9. Apa yang kami pakai, ini antara kami dengan Tuhan.
-Berani cakap di dunia, berani ke kau cakap macam tu depan Allah nanti? Lawan perintah Allah, Neraka tempatnya.

 
10. Kami pakai seksi macam ni, sebab ikut arahan photographer/pengarah filem untuk disesuaikan dalam scene. (ayat artis)
-Sanggup patuh arahan mereka daripada patuh suruhan Allah?

 
11. Bukan kami tak mahu menutup aurat, cuma masih belum sampai seru.
-Mati tidak mengenal usia. Tak takut ke mati dalam usia muda? Tak sempat nak bertaubat nanti.

 
12. Takkan nak buat perubahan secara drastik? Slow-slow la..
-Boleh ke cakap kat Malaikat Izrail nanti, tunggu kejap! Lepak la dulu. Jangan ambil lagi nyawa aku.

 
13. Tutup aurat tu bagus tapi kami tidak mahu hipokrit kerana tidak ikhlas melakukannya.
-Kalau begitu kau sebenarnya memang hipokrit kerana tidak ikhlas beragama Islam. 

 

Sunday, August 7, 2011

Roh Di Bulan Ramadhan

Apabila tiba bulan Ramadhan, semua roh berkumpul di Luh Mahfuz memohon kepada Allah S.W.T untuk kembali ke bumi. Ada roh yang dibenarkan pulang ke bumi dan ada yang tidak dibenarkan. Roh yang dibenarkan pulang adalah kerana amalan baik mereka semasa hayat mereka ataupun ada penjamin-penjamin yang mendoakan mereka. Manakala roh-roh yang tidak dibenarkan pulang disebabkan kesalahan mereka semasa hayat mereka akan terus di penjara di Luh Mahfuz.

Apabila roh dibenarkan pulang, perkara pertama yang mereka lakukan adalah pergi ke tanah perkuburan untuk melihat jasad mereka. Kemudian mereka akan pergi ke rumah anak2 mereka, orang yang mendapat harta pusaka mereka dan ke rumah orang yang mendoakan mereka dengan harapan orang yang mereka lawati itu memberi hadiah untuk bekalan mereka. Perkara ini akan berlarutan sehinggala tibanya Hari Raya Aidilfitri. Pada saat ini mereka akan mengucapkan selamat tinggal kepada jasad dan pulang semula ke Luh Mahfuz dengan bekalan yang diberikan oleh mereka2 yang masih hidup.

Di sini diberitahu hikmah adanya alam kubur. Alam kubur membuktikan bahawa Allah itu Maha Penyayang. Orang yang melakukan kesalahan semasa hayatnya boleh dibantu dengan doa orang2 yang masih hidup. Alangkah bahagianya jika seseorang yang telah meninggal dunia masih mendapat bekalan dari orang-orang yang masih hidup.

Oleh itu wahai sahabatku, jangan biarkan orang-orang yang kita sayang, yang mengadap Allah terlebih dulu daripada kita sepi tanpa doa dan sedekah daripada kita. Sesungguhnya apabila mati seseorang anak adam itu, terputus ia semua hal kecuali 3 perkara iaitu doa anak2 yang soleh, ilmu yang bermanfaat dan sedekah amal jariah.

Artikel Dari : myMasjid

Tuesday, August 2, 2011

Qistina 1st GA

 

hai semua..nak tau tentang giveaway ni [klik sini]..xsusah pon..jom join ramai2.. (^_^)

tag :

selamat menyambut ramadhan al-mubarak

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

dah hari kedua puasa baru nak buat entry pasal bulan ramadhan..xpe la..sibuk punya pasal hari ni baru leh wish kat korang semua "selamat berpuasa"..marilah kite sama-sama tingkatkan amal ibadah kite di bulan yang mulia ini..kedatangan ramadhan yang di tunggu2 ini gunakanlah sebaik2 nya..

  

Firman Allah S.W.T: “ Wahai orang-orang yang beriman, telah diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana telah diwajibkan ke atas umat-umat yang sebelum kamu, semoga kamu menjadi orang-orang yang bertaqwa. “ - (Surah Al-Baqarah: 183)}}

Sabda Rasulullah SAW maksudnya: “Siapa yang berpuasa dengan penuh rasa keimanan dan penuh rasa keinsafan, diampunkan dosanya apa-apa yang dilakukan sebelum ini,” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim). 

p/s- Syaitan diikat sepanjang bulan Ramadhan agar kita dapat menunaikan segala ibadat dengan penuh keikhlasan. Tetapi kita perlu ingat bahawa kawan syaitan yang berada pada diri kita iaitu nafsu akan menggantikan tugas syaitan jika kita lalai. selamat berpuasa semua!!